RUMUNIA - Pierwsze spotkanie
Romania - The First Meeting
W dniach 30.XI.2015r. – 05.XII.2015r. w mieście Brad w
Rumunii odbyło się pierwsze spotkanie przygotowawcze koordynatorów i nauczycieli
dziewięciu szkół partnerskich biorących udział
w programie ERASMUS+. Z Zespołu Szkół w Lubzinie do Rumunii pojechali: p. Monika Świątek-Bień – Koordynator Projektu, p. Sylwia Niedzielska-Plezia oraz p. Andrzej Jedynak. Wizyta zorganizowana została w celu ustalenia harmonogramu i opracowania wspólnych działań w projekcie pt.: „S/He is Equal In Europe” realizowanym od września 2015 roku.
w programie ERASMUS+. Z Zespołu Szkół w Lubzinie do Rumunii pojechali: p. Monika Świątek-Bień – Koordynator Projektu, p. Sylwia Niedzielska-Plezia oraz p. Andrzej Jedynak. Wizyta zorganizowana została w celu ustalenia harmonogramu i opracowania wspólnych działań w projekcie pt.: „S/He is Equal In Europe” realizowanym od września 2015 roku.
Już pierwszego dnia
czekały na nas niezapomniane wrażenia. Jak tylko przekroczyliśmy granicę i
wjechaliśmy do Rumunii droga do miasta Brad była w fatalnym stanie. Dziury w
asfalcie, a miejscami zupełny brak asfaltu spowodował, że nasz przyjazd opóźnił
się o trzy godziny. W związku z tym spóźniliśmy się na powitalną kolację
zorganizowaną przez panią Dyrektor i nauczycieli z rumuńskiej szkoły. Na drugi
dzień po śniadaniu zostaliśmy zaproszeni do wspólnego patriotycznego
świętowania. Okazało się, że 1 grudnia obchodzona jest Rocznica Wielkiego
Zjednoczenia Rumunii. Udaliśmy się więc do miasta Alba Iulia, gdzie odbywała
się coroczna Wielka Parada Sił Zbrojnych. Oczywiście nie obyło się bez
niezaplanowanych przygód. Najpierw w czasie jazdy złapaliśmy gumę i mieliśmy
godzinny postój, gdyż kierowca nie miał zapasowego koła (co jest bardzo dziwne,
zważywszy na stan tamtejszych dróg), a potem okazało się, że w tłumie ludzi,
którzy przybyli na paradę zginęła koordynatorka z Portugalii. Na szczęście
wszystko dobrze się skończyło i zostało trochę czasu na zwiedzanie samego
miasta Alba Iulia i jego zabytków. Od środy zaczęła się już praca nad
projektem. Najpierw odbyło się tradycyjne powitanie chlebem i solą w progach
szkoły. Przy wejściu otrzymaliśmy piękne kwiaty w barwach flagi rumuńskiej, a
potem w sali gimnastycznej przywitali nas wszyscy uczniowie (a było ich prawie
600). Nastąpiło uroczyste odśpiewanie hymnu Rumunii oraz hymnu Unii
Europejskiej „Ody do radości”. Cała szkoła była przygotowana na nasz przyjazd.
Korytarze szkolne były udekorowane flagami państw partnerskich biorących udział
w projekcie (Bułgarii, Finlandii, Grecji, Turcji, Polski, Hiszpanii,
Portugalii, Włoch i Rumunii). Miejscem do naszej codziennej pracy przy
projekcie był duży i świetnie wyposażony pokój nauczycielski. Każdy z krajów
przygotował i przedstawił prezentacje multimedialne o swojej szkole,
miejscowości i regionie, w których ich szkoły się mieszczą. W przerwach naszej
pracy mogliśmy wysłuchać rumuńskich piosenek ludowych w wykonaniu uczniów. Po
tradycyjnym rumuńskim obiedzie udaliśmy się na spotkanie z Burmistrzem Miasta
Brad, który to przedstawił nam plany rozwoju miasta. Kolejnym punktem programu
było zwiedzanie Muzeum Złota w Bradzie. A potem po powrocie do szkoły dalsze
warsztaty i ustalenia dotyczące realizacji projektu. W związku z otrzymaniem
informacji przed samym wyjazdem o wycofaniu się z projektu Słowacji, ze względu
na niepewną sytuację w Europie (ataki terrorystyczne), przeprowadzone zostały
wstępne dyskusje dotyczące zmiany terminów i organizacji wizyt uczniów oraz
nauczycieli w państwach partnerskich. Na zakończenie pracowitego dnia
przedstawiciele krajów partnerskich wręczyli sobie nawzajem przygotowane
wcześniej upominki. Na drugi dzień zaraz po śniadaniu udaliśmy się do szkoły,
aby uczestniczyć w lekcjach pokazowych przygotowanych w języku angielskim. Zaczęliśmy
od najmłodszych dzieci 6-letnich uczęszczających do pierwszej klasy, którzy
wierszykami przedstawili różne zawody wykonywane zarówno przez kobiety jak i
przez mężczyzn. Potem udaliśmy się do sali lekcyjnej wyposażonej w tablicę
interaktywną i obserwowaliśmy prowadzenie lekcji w klasie V z jej
wykorzystaniem oraz pracę w grupach. Na zakończenie obejrzeliśmy scenki
dramatyczne przedstawione przez uczniów gimnazjum. Wszystkie lekcje pokazowe
przygotowane zostały na bardzo wysokim poziomie i tematycznie dotyczyły
równości kobiet i mężczyzn, a więc zagadnień ujętych w realizowanym przez nas projekcie.
Pełni nowych spostrzeżeń udaliśmy się na przerwę kawową, na której czekały na
nas przygotowane przez nauczycieli i rodziców uczniów rumuńskie specjały. Następnie
zaprezentowane zostały prace uczniów (listy, kartki świąteczne) z
poszczególnych krajów partnerskich, biorących udział w dodatkowych zajęciach j.
angielskiego w ramach projektu Erasmus+. Po obiedzie zostaliśmy przewiezieni do
miasta Hunedoara, w którym mieliśmy umówioną wizytę w Powiatowym Inspektoracie
Szkolnym (takie nasze Kuratorium Oświaty), gdzie poznaliśmy strukturę i zasady
funkcjonowania szkół w Rumunii. Po spotkaniu chwila oddechu i zwiedzanie
najciekawszych zabytków miasta Hunedoara. Ostatniego dnia od rana znowu wizyta
w szkole i tym razem jeszcze intensywniejsza praca. Najpierw spotkanie z
uczniami rumuńskiej szkoły biorącymi udział
w projekcie. Każdy z nich przedstawił się nam i krótko opowiedział czym się interesuje, oczywiście w j. angielskim. Potem udaliśmy się z wizytą do przedszkola w tym samym mieście, gdzie również przywitani zostaliśmy chlebem i solą. Następnie oprowadzono nas po przedszkolu i obejrzeliśmy przygotowany program artystyczny w wykonaniu dzieci z każdej grupy wiekowej. Najmłodsi (3-latki) pokazali taniec kaczuszek, średni (4-latki) regionalne tańce i śpiewy ludowe, a najstarsi (5-latki) zaśpiewali rumuńskie piosenki świąteczne. Na zakończenie wizyty w przedszkolu zostaliśmy zaproszeni na przygotowany poczęstunek. Następnie wróciliśmy do szkoły, gdzie Koordynator całego projektu p. Maria del Mar Jurado Gonzalez z Hiszpanii przedstawiła wynikłe problemy z realizacją projektu, w związku z rezygnacją Słowacji. Wśród koordynatorów wszystkich krajów partnerskich przeprowadzono tzw. „burzę mózgów” i ustalono rozwiązania, które pomogą w pełni zrealizować wszystkie założenia projektu mimo wycofania się jednego kraju. Następnie rozmawiano na temat wspólnej strony internetowej, e-twinningu, bloga oraz zamieszczaniu na nich prowadzonych działań. Ustalono, że wszyscy uczestnicy projektu będą pracować zgodnie z harmonogramem. I w związku z tym na kolejne spotkanie (tym razem w Hiszpanii, końcem stycznia 2016 roku) każdy kraj ma przygotować logo projektu oraz hymn.
w projekcie. Każdy z nich przedstawił się nam i krótko opowiedział czym się interesuje, oczywiście w j. angielskim. Potem udaliśmy się z wizytą do przedszkola w tym samym mieście, gdzie również przywitani zostaliśmy chlebem i solą. Następnie oprowadzono nas po przedszkolu i obejrzeliśmy przygotowany program artystyczny w wykonaniu dzieci z każdej grupy wiekowej. Najmłodsi (3-latki) pokazali taniec kaczuszek, średni (4-latki) regionalne tańce i śpiewy ludowe, a najstarsi (5-latki) zaśpiewali rumuńskie piosenki świąteczne. Na zakończenie wizyty w przedszkolu zostaliśmy zaproszeni na przygotowany poczęstunek. Następnie wróciliśmy do szkoły, gdzie Koordynator całego projektu p. Maria del Mar Jurado Gonzalez z Hiszpanii przedstawiła wynikłe problemy z realizacją projektu, w związku z rezygnacją Słowacji. Wśród koordynatorów wszystkich krajów partnerskich przeprowadzono tzw. „burzę mózgów” i ustalono rozwiązania, które pomogą w pełni zrealizować wszystkie założenia projektu mimo wycofania się jednego kraju. Następnie rozmawiano na temat wspólnej strony internetowej, e-twinningu, bloga oraz zamieszczaniu na nich prowadzonych działań. Ustalono, że wszyscy uczestnicy projektu będą pracować zgodnie z harmonogramem. I w związku z tym na kolejne spotkanie (tym razem w Hiszpanii, końcem stycznia 2016 roku) każdy kraj ma przygotować logo projektu oraz hymn.
No comments:
Post a Comment